Strong shaking of the body during smooth acceleration at speeds up to 1500 rpm

  • Hello friends, I use Google translator, I hope you will understand me. My car is Opel Insignia 2018, with D20DTR 4x4 engine, mileage is already 230 thousand kilometers. I bought the car a year ago, and all this year I am looking for the reason for engine shaking during smooth acceleration. It happens like this: if you drive in automatic mode, the automatic transmission tends to keep minimum revs, and when changing gears, at the very beginning of the next gear I feel shaking-vibration throughout the car body. If you set a certain gear in manual mode, this effect is very easy to catch on gear from 4 to 8, it is enough to simply achieve 1200-1300 rpm and smoothly press the gas. The first few seconds of acceleration there will be strong vibration, as soon as the revs exceed 1500 - shaking disappears. On the highway, this effect also appears on cruise control. If you accelerate sharply, there are no vibrations, I think because the automatic transmission changes gears at higher revs. At the same time, there are no error codes. I have already replaced the right engine mount, checked all the other mounts, replaced the fuel injectors, disassembled the torque converter and replaced the friction lining in it, also removed the cardan and rear differential and drove without them, changed the intake pressure sensor and the camshaft sensor - none of this helped. Compression is absolutely the same in all cylinders, the engine accelerates 0-100 in about 8 seconds, fuel consumption on the highway at a speed of 110-160 is about 7 liters. The shaking comes from the engine, I installed a video camera under the hood and specially achieved shaking, at the moment of shaking the engine jumps on the pillows. I don't know what to do anymore, if anyone has information on what the problem might be, please help. Thanks in advance

  • Nun, hier ist eine solche Einstellung des Bündels von Motor und Automatikgetriebe, dass der Motor bei niedrigen Drehzahlen läuft (er wechselt zu früh die Gänge). Ich habe auch das Gefühl, dass der Motor bis zu 1500 Umdrehungen belastet. Versuchen Sie, dem Kraftstoff ein Additiv wie LIQUI MOLY SUPER DIESEL Additiv hinzuzufügen, während die Experimente fortgesetzt werden. Es wird definitiv nicht schlimmer, mal sehen, was passiert.

    Überprüfen Sie auch die Leichtigkeit des Laufs der Turbinenstange, das EGR-Ventil.

    Keine Vibrationen im Leerlauf, nur bei Belastung?

    Insignia 2.0D, 8AT, Exclusive, 09.2018

    ! Ich verwende den Google-Übersetzer :thumbsup: !

  • Nun, hier ist eine solche Einstellung des Bündels von Motor und Automatikgetriebe, dass der Motor bei niedrigen Drehzahlen läuft (er wechselt zu früh die Gänge). Ich habe auch das Gefühl, dass der Motor bis zu 1500 Umdrehungen belastet. Versuchen Sie, dem Kraftstoff ein Additiv wie LIQUI MOLY SUPER DIESEL Additiv hinzuzufügen, während die Experimente fortgesetzt werden. Es wird definitiv nicht schlimmer, mal sehen, was passiert.

    Überprüfen Sie auch die Leichtigkeit des Laufs der Turbinenstange, das EGR-Ventil.

    Keine Vibrationen im Leerlauf, nur bei Belastung?

    I have already added additives to the fuel, it did not help, the problem is definitely not in the fuel. At idle speed, everything is fine. I took a ride with a friend in the same car - he has no shaking in this range of speeds, everything is also fine.

  • Auf DTR 2 Turbinen, suchen Sie dort nach. Wurde das Egr-Ventil gereinigt?

    I cleaned the EGR valve and also drove with the EGR connector disconnected, no changes except for the error on the dashboard. The turbines are working, I checked the actuators and valves, the calculated boost pressure matches the actual one, there are no errors.

  • It looks like the person in this video has exactly the same vibration as me, only he also has something rattling in the cabin, I don't have that. But the amplitude of the shaking is exactly the same

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  • Wenn es ruckelt dann als erstes immer mal Fehlerspeicher auslesen und löschen.

    Als nächstes die Korrekturwerte der Injektoren im Stand und auch während der Fahrt checken.

    Geht einer davon deutlich über 2, stimmt schon mal etwas nicht und er sollte

    überprüft bzw. ausgetauscht werden.


    Selberschrauber haben es besser, sie besorgen sich zunächst einmal nur neue Dichtungen und Schrauben und jagen die Teile durchs Ultraschallbad, nötigenfalls mehrfach wenn nach der ersten Probefahrt zwar Besserung eintritt, die Symptome allerdings noch nicht ganz verschwunden sind und die Korrekturwerte nicht unter 1 gefallen sind.


    Heiße Kandidaten sind auch immer undichte Ladeluftleitungen, AGR und verrußte Ansaugkrümmer samt Sensoren. Bei 50% Kurzstrecke und darüber sind die Drallklappen im Krümmer nach 100 kkm oft heftig verdreckt, teils schon nach 80 kkm und weniger, was extrem viel ausmacht weil es den Luftstrom massiv behindert.


    Das alles führt in Kombination mit der Zeit zu Verrußungen bis in den Auspuff, Folge davon sind zugesetzte DPF und NOX-Sensoren. Ergo stets zeitig handeln, ansonsten kann es teuer werden.

    Der Rußeintrag ins Öl ist dabei auch nicht zu verachten, welcher das Öl schnell altern lässt und insbesondere schlecht für die Schmierung der empfindlichen Turbolagerung ist. Wenn die Plörre ergo nach 3...5 kkm bereits wieder kohlrabenschwarz ist, dann könnt ihr euch relativ sicher sein dass etwas nicht ganz passt.